perjantai 18. toukokuuta 2012

Auktoriteeteista

Koko sukuni on täynnä opettajia. Tämä tieto on tullut minulle jälkikäteen siihen nähden, koska päätin valmistua opettajaksi. Oma äitini on suurin esimerkkini ja roolimallini tähän tulevisuudenhaaveeseeni nähden.

Kun ensimmäinen koulupäiväni vuonna 1995 oli takana, olin kuulemma samantien ilmoittanut ryhtyväni opettajaksi. Minulla on ollut ihan uskomattoman inspiroivia ja mahtavia opettajia elämäni aikana. Olen vuosien varrella ymmärtänyt sen, että opettajan ammatti on yksi niistä säikeistä, joka pitää sivistynyttä yhteiskuntaa koossa. Siksi onkin niin harmillista, kuinka vähän tälle ammatille nykyään annetaan arvoa.

Uskon joka tapauksessa siihen, että jos henkilöllä on sisäsyntyistä auktoriteettia, hän voi toimia hyvin kiitollisessa ammatissa. Äitini, joka on yksi Suomen ainoista ompelijamestareista, on saanut minut arvostamaan tällaista luonnollista auktoriteettia. Äidin mukaan sitä löytyy myös minusta, ja uskon siihenkin. Pointtihan on se, että ne harvat kerrat, kun minä puhun, muut ovat hiljaa.

Kuten olen joskus aiemminkin Facebookissa todennut, sisäsyntyinen auktoriteetti on yksi kauneimmista ominaisuuksista, mikä ihmisellä voi olla. Se on täysin teeskentelemätöntä valtaa, ja yksilön oman harkinnan varaan jää se, käyttääkö tätä muita ohjaavaa ominaisuutta miten.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti